Za Boha a za národ. Kruh sa uzatvára.

Autor: Lucia Stasselova | 19.8.2014 o 0:00 | (upravené 28.10.2014 o 16:00) Karma článku: 8,98 | Prečítané:  1205x

V posledných dňoch sa dejú javy, ktoré majú spoločných menovateľov. Za Boha a za národ. Rozhovor s Jánom Čarnogurským, kresťanským disidentom, ktorý bol ochotný nasadiť svoj život za slobodu. Hodová slávnosť v malom meste na Záhorí.

Ján Čarnogurský

bojoval proti komunistickému útlaku a bol právom označovaný za jedného z predstaviteľov odporu totalitného režimu. Dnes sa z Jána Čarnogurského stal apologéta režimu, ktorý svoje ideové korene hľadá v cárskom Rusku, Sovietskom zväze, v metódach spravovania štátu za čias KGB a v stalinskej propagande.

Ako sa dá porozumieť tomuto „obratu“ Jána Čarnogurského? A ide vôbec o nejaký obrat? Ján Čarnogurský síce bojoval za oslobodenie spod komunistickej nadvlády, ale zároveň chápal zrejme svoje poslanie širšie. Bol to on, kto prišiel ako prvý s ideou vlastnej stoličky a hviezdičky na európskom nebi. Bol to on, kto pravdepodobne vnímal spolužitie Slovákov a Čechov v jednej republike ako neperspektívne. Domnievam sa, že považoval Slovákov za pravých nositeľov kresťanských hodnôt, na rozdiel od odpadlíckych, husitských, reformátorských a ateistických Čechov. A preto malo v jeho ponímaní rozdelenie Československa aj hlbší - duchovný nielen národný rozmer.

Za Boha a za národ – to je to, čo dodáva úsiliu Jána Čarnogurského pridanú hodnotu: My Slováci máme právo cítiť sa hodnotnejší, pretože my sme tí, ktorí bránili svoju vieru a svoje tradície, my sme nastoľovali otázku obsadenia biskupských stolcov,  my sme bojovali za slobodu vierovyznania. ...nášho, kresťanského. Toto vníma Ján Čarnogurský ako podstatné. Ľudské práva pre všetkých, občianska spoločnosť, rešpekt a tolerancia, liberálna demokracia nie sú pojmy, ktoré rezonujú u Jána Čarnogurského na prvom mieste. 

Preto môže povedať, že rozumie úsiliu Ruska podporovať separatistov, dokonca ho vníma ako legálne. Kresťanskou cirkvou podporovaná propaganda a úsilie pripojiť ruským obyvateľstvom obývané územia k ruskej vlasti, je vlastne logickým vyústením jeho chápania ochrany slobody a hodnôt. Obrátenie sa Ukrajiny na Západ s jeho liberálnymi hodnotami je to hlavné nebezpečenstvo a nie kresťansky vystupujúci neobmedzený autokrat Putin a jeho ruský národ, na čele ktorého ideovo stojí pravoslávna cirkev (čo tam po jeho minulosti, čo tam po jeho metódach a poradcoch, čo tam po jeho víziách veľkého Ruska...čo tam po Ukrajincoch) .

Kruh sa uzatvára priamo pred našimi očami pri bezkonfliktnej spolupráci komunistického Smeru s kresťanským KDH (dieťaťom s DNA Jána Čarnogurského), keď ochrana národa - naše ekonomické záujmy („ateista“ Fico) sa účelovo spája s ochranou našich kresťanských hodnôt („kresťan“ Figeľ) za bezpečnej podpory Katolíckej cirkvi.

 

Prestrih: Hodová slávnosť

Stretnutie celej rodiny na „hodoch“ u mamy v malom meste na Záhorí. Hody sú sviatok zasvätenia farského kostola konkrétnemu svätému alebo svätým. Slávnostná svätá omša, plný kostol, dary poľnohospodárov z tohtoročnej úrody, účasť reprezentantov miestnych spolkov, účasť biskupa, ktorý posvätí novo zrekonštruovaný oltárny obraz......a áno: účasť starostu a poslancov na čestných miestach v kostole. A natrieskaný kostol.

Biskup spomenie nedôveryhodný prieskum, v ktorom „nepriatelia“ cirkvi znevažujú oficiálne čísla kresťanov katolíkov na Slovensku ale spomenie aj symboliku obrazu a pozitívny zmysel budovania tradícií. Po skončení omše pred kostolom posvätí požiarne vozidlo, ktoré zakúpilo mesto... mestu. Spoločné príhovory starostu, biskupa a miestneho farára. Kroje, hasičské zástavy...všetko to, čo si pamätám z čias detstva ako neobvyklé a tajomné práve preto, lebo to bolo zakázané. Malo to vtedy nielen svoju symbolickú hodnotu, ale aj hodnotu odvahy a vzbury proti režimu. Je 40 rokov odvtedy, snažím sa pochopiť a porozumieť obnove a budovaniu tradícií.

Nechápem však účelové spolupráce v záujme čudnej jednoty. Nerozumiem zneužívaniu tradície pre posilnenie moci. Vstupenka na čestné miesto pri príležitosti hodovej slávnosti bez reflexie čudného spravovania mesta, ktoré starosta a celá jeho suita systematicky rozpredáva a plundruje, sa podobá na pozíciu pravoslávnej cirkvi, ktorá posväcuje kroky ruského štátu.

Za Boha a za národ.

Kňaz, ktorý roky poctivo buduje komunitu a poctivo upozorňuje na univerzalitu kresťanských hodnôt, nezíska nových nasledovníkov, keď bude ticho obchádzať neprávosti držiteľov moci. Disident, ktorý nasadí život za slobodu sa stane karikatúrou, keď sa postaví na obranu tých, ktorí zneužijú slobodu pre budovanie svojho mocenského postavenia.

Snažím sa pochopiť obrady aj Jána Čarnogurského. Za Boha a za národ.

Žiaden kresťanský Boh neposväcuje klamstvá, rozkrádanie a uzurpovanie moci namiesto poctivej správy vecí verejných pre všetkých, bez ohľadu na vierovyznanie a žiaden národ, ktorý kolaboruje s mocou, nebude požehnaný.

Ani ruský ani slovenský.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?